Terminy zaliczek od wynagrodzenia pracownika

Wszyscy osiągający dochody mają obowiązek rozliczania PIT z urzędem skarbowym. Pity 2016 rozliczać będziemy po zakończeniu roku podatkowego, czyli w roku 2017. W trakcie roku podatkowego od większości przychodów trzeba odprowadzać zaliczki na podatek. Płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, z tytułu wypłaconych wynagrodzeń, jest pracodawca.

Obowiązki pracodawcy

Terminy zaliczek od wynagrodzenia pracownikaZatrudnienie pracownika wiąże się z dodatkowymi obowiązkami dla przedsiębiorcy dotyczącymi podatku od wynagrodzeń. Niezależnie od tego, czy pracownik jest zatrudniony na umowę o pracę czy w oparciu o umowy cywilnoprawne, pracodawca jest zobowiązany do naliczania oraz odprowadzania w terminie podatku dochodowego od wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi.

Zgodnie z normą zawartą w art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pracodawcy zobowiązani są, jako płatnicy, obliczać, pobierać i odprowadzać do urzędu skarbowego w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od zatrudnianych przez siebie osób, które uzyskują przychody na podstawie łączącego strony stosunku pracy.

Gdy będziemy wypełniać https://www.pitax.pl/rozliczenie-pit/ przeniesiemy do naszych pitów informacje z PIT-11 o zaliczkach odprowadzonych przez płatnika.

Obowiązujące terminy

Dopełnieniem zapisu art.31 ustawy o PIT jest regulacja z art. 38 ust. 1 ustawy. Określa ona termin przekazywania na rachunek właściwego urzędu skarbowego kwoty pobranych zaliczek przez pracodawcę - co do zasady - do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki.

Z powyżej powołanych przepisów wynika, iż termin przekazania zaliczki uzależniony jest od momentu jej pobrania przez pracodawcę. Faktyczny moment pobrania zaliczki przekłada się na wyznaczenie dnia, do którego pracodawca najpóźniej powinien wywiązać się z obowiązku określonego w art. 38 ust. 1 ustawy o PIT.

Terminy zaliczek na podatek dochodowy są takie same zarówno w przypadku zasad ogólnych, jak i podatku liniowego. Przedsiębiorca może wybrać (konieczne jest przy tym zgłoszenie do urzędu skarbowego) miesięczne albo kwartalne rozliczanie się z urzędem.

Termin płatności miesięcznej zaliczki odprowadzanej przez pracodawcę to dwudziesty dzień miesiąca po miesiącu, którego zaliczka dotyczy i w którym została pobrana. Natomiast zaliczkę kwartalną należy opłacać do 20. dnia miesiąca po upływie kwartału, za który regulowane jest zobowiązanie.

Przykład 1:

Przedsiębiorca naliczył zaliczkę na podatek dochodowy i pobrał ją z wynagrodzenia pracownika za czerwiec. Zaliczkę za czerwiec przedsiębiorca powinien wpłacić na konto urzędu skarbowego do 20 lipca.

Przykład 2:

Przedsiębiorca rozlicza się w trybie kwartalnym. W styczniu, lutym i marcu naliczał zaliczki od wynagrodzenia pracownika. Powinien odprowadzić je do urzędu skarbowego do dnia 20 kwietnia.

Jeśli 20. dzień miesiąca przypada na dzień wolny od pracy, zaliczkę należy uregulować najpóźniej do pierwszego dnia roboczego wypadającego po 20. dniu miesiąca.

Przedsiębiorcy jedynie wpłacają na konto właściwego US wyliczoną zaliczkę, w tytule wpisując jej rodzaj i miesiąc - np. PIT-5 za 02/2016.( obowiązek sporządzania deklaracji do zaliczek na podatek dochodowy został wycofany kilka lat temu).

Nierozliczenie w terminie zaliczki na podatek dochodowy może spowodować dla pracodawcy dotkliwe konsekwencje.

Pity 2016 - rozliczenie

Podatnicy otrzymują od płatników informację PIT-11, w której zawarta jest m.in. wysokość odprowadzonych zaliczek. Rozliczając pity 2016 wystarczy przenieść dane do odpowiednich rubryk deklaracji PIT- 36 lub PIT-37. W wypełnianiu rozliczenia pit 2016 może pomóc dobry program do PIT.