Podatek od czynności cywilnoprawnych - jak go rozliczyć?

Podatek od czynności cywilnoprawnych to jednak z najczęstszych formalności, jakich należy dopilnować po zawarciu umowy. Dowiedzmy się, kiedy właściwe należy go rozliczyć oraz kto jest do tego zobowiązany. Jak wypełnić formularz PCC-3?

Podatek od czynności cywilnoprawnych - jak go rozliczyć?

W codziennym życiu może zdarzyć się wiele sytuacji, w których zawrzemy z kimś umowę dotyczącą pewnych transakcji. Kupno samochodu, przekazanie darowizny, czy formalna zamiana rzeczami to tylko nieliczne z przykładów takich właśnie czynności. Często nie zdajemy sobie jednak sprawy, że formalności dotyczące tego typu czynności nie kończą się jedynie na umowie. Sporządzenie takiego dokumentu to oczywiście podstawa, jednak należy pamiętać także o obowiązkach podatkowych. W przypadku zawierania różnego rodzaju transakcji niemal zawsze niezbędne jest rozliczenie się z urzędem skarbowym. Podatek od czynności cywilnoprawnych to zobowiązanie, które w takich właśnie przypadkach pojawia się najczęściej. Dokładniej mówiąc, jest to podatek, który należy opłacić w przypadku transakcji nieobciążonych podatkiem VAT. Kto zobowiązany jest do takiej płatności? Jak wysłać PCC-3?

Podatek od czynności cywilnoprawnych — kiedy go rozliczyć?

Podatek od czynności cywilnoprawnych to jeden z tych podatków, których rozliczenie konieczne jest w naprawdę wielu sytuacjach. Często wiele osób nie zdaje sobie wręcz sprawy, że przy niektórych umowach należy się z niego rozliczyć. Jest to bowiem obowiązkowy etap wielu transakcji i umów, które zawieramy na co dzień. Jednym z najczęstszych przypadków, kiedy to podatek od czynności cywilnoprawnych musi zostać rozliczony, jest na przykład sprzedaż samochodu. Dotyczy to jednak także wszelkiego rodzaju umów pożyczek, zamiany rzeczy, czy choćby darowizny oraz wielu innych czynności prawnych. Dokonując takich czynności, należy zapłacić podatek, a wcześniej zgłosić to do urzędu skarbowego. Wszystkie te zasady obowiązują, jeśli wartość przedmiotu umowy przekracza 1000 zł. Jeśli jest ona natomiast mniejsza, następuje zwolnienie z konieczności opłaty podatku.

Wpływ na konieczność zapłaty zobowiązania, jakim jest podatek od czynności cywilnoprawnych ma również miejsce, w którym znajduje się przedmiot umowy. Konieczność uregulowania należności następuje, gdy znajduje się on na terenie kraju. Aby podatek od czynności cywilnoprawnych obowiązywał również za granicą, osoba nabywająca przedmiot, czy też prawa musi zamieszkiwać lub mieć siedzibę w Polsce.

Podatek od czynności cywilnoprawnych — jak rozliczyć?

Podatek od czynności cywilnoprawnych, jak każdą tego rodzaju należność należy rozliczyć z urzędem skarbowym poprzez odpowiedni formularz. W tym przypadku jest to druk pcc-3. Oczywiście nie może być on przypadkowy, dlatego też warto skorzystać z dostępnych gotowych szablonów i programów, które wystarczy jedynie uzupełnić. Odpowiednio uzupełniony już dokument pcc-3 można wydrukować i złożyć we właściwym urzędzie skarbowym osobiście lub przesłać pocztą. Obecnie jednak istnieje także możliwość dostarczenia takiego dokumentu drogą elektroniczną. Ostatnia opcja jest bez wątpienia najwygodniejsza, dlatego decyduje się na nią coraz więcej osób. Należy pamiętać, że pcc-3 należy wysłać w ściśle określonym terminie, gdyż wszelkie opóźnienia mogą mieć przykre konsekwencje. W przypadku podatku od czynności cywilnoprawnych jest to dokładnie 14 dni od zawarcia umowy. Sama wysokość podatku, jaką finalnie trzeba będzie zapłacić, zależna jest od wielu czynników. Wpływ na nią ma między innymi wartość przedmiotu umowy, czy też prawa majątkowego.

Artykuł sponsorowany